Waarom zou je mediteren? Ik geef je 4 redenen.

Deze vraag heb ik mezelf heel vaak gesteld. Dan was ik weer eens druk in mijn hoofd of het ging allemaal even niet goed, en kreeg ik de tip om te gaan mediteren. Maar waarom zou je dat in vredesnaam gaan doen? En zeker als je het dan wel een keer gaat proberen en het lukt niet! Is dit herkenbaar? Lees dan nog even door.


'Ga mediteren. Dan krijg je een beetje rust in je hoofd.'

Hoe vaak ik dat niet gehoord heb! Toen vond ik dat ontzettend vervelend, want ik probeerde het zo af en toe en dat bracht meer onrust met zich mee dan dat er onrust uit mijn koppie ging. Maar nu ben ik blij dat ik er toch naar heb geluisterd. Dat ik het nog maar een keer ben gaan proberen (en nog een keer en nog een keer) en het voor mij dus ook echt een manier is om even wat rust te pakken. Maar dit is (voor mij)

niet de enige reden om te gaan mediteren.


Ik moet dan echt even stoppen met praten

Voor de mensen die mij niet kennen: Ik kan onwijs ratelen. Soms begin ik met een verhaal en na 20 minuten heb ik geen idee meer waar ik het nou eigenlijk over heb. Dat is een teken van drukte in mijn hoofd. Van teveel willen en teveel doen. Dus ga ik het eruit gooien. Maar het gekke is, hoe meer ik praat, hoe voller mijn hoofd. Dus ga ik mediteren. Dan staat die klep tenminste even stil en kan ik rustig bepalen welke gedachten het waard zijn om uit te spreken en welke gedachten de drukte alleen maar voeden. Dit vraagt oefening, maar als het eenmaal lukt is het echt top!


Een momentje voor mij

De dag is vaak gevuld met 100 dingen. Je rent van hier naar daar en als je lichaam dat niet doet, doet je hoofd het wel. Zo kan het dus zijn dat je op maandag lekker bezig bent, op dinsdag graag wat tijd voor jezelf wil plannen en het ineens vrijdagavond is en het er nog niet van is gekomen. Om dat te voorkomen doe ik iedere dag een meditatie. Het liefst 's ochtends, maar 's avonds kan ook prima. Soms doe ik een meditatie van een halfuur, soms een van 5 minuten. Want al zijn het maar 5 minuten op een drukke dag, ik heb dan wel die 5 minuten helemaal voor mij. Het draait dan om mij, om wat ik denk, om wat ik voel. Ik check bij mezelf of alles nog oké is, ik haal diep adem en zo kan ik de dag wat beter hebben.


Even checken of alles nog oké is

Zoals ik hierboven al zei, is een meditatie een goede manier om even te checken of alles nog oke is.Door rustig te gaan zitten, diep adem te halen en goed en eerlijk te voelen (dus niet denken) kom je er al snel achter of er ergens iets niet goed zit. Zit je in een borstademhaling of een buikademhaling? Als je in een borstademhaling zit, waarom dan? Heb je stress, ben je nerveus, maak je je ergens druk om? Hoe voelen je schouders? En je keel? Als je vaker mediteert kom je er vanzelf achter waar jij stress opslaat. Ik sla stress op in mijn keel en schouders, en als ik een borstademhaling heb weet ik dat ik even rustig moet gaan zitten.


Maar wat is er nou echt aan de hand?

Er komt een moment waarop je al voor de meditatie voelt wat er in je lichaam aan de hand is. Dan ga je niet meer mediteren en komt tot de ontdekking dat je een borstademhaling hebt, maar je gaat mediteren omdat je een borstademhaling hebt. Wat veel mensen in het begin doen (en dat is prima!) is: Ik heb een verkeerde ademhaling, ik zorg dat ik een buikademhaling krijg tijdens mijn meditatie, en weer door. Dat deed ik ook. Nu wil ik weten waarom mijn ademhaling niet in mijn buik zat. En weet je, daar komen de gekste dingen uit. Omdat ik boos op mezelf ben (met de vraag waarom dan?), omdat ik 3 dingen tegelijk doe, omdat ik niks doe maar wel een vol hoofd heb, omdat mijn kleding niet lekker zit, omdat ik naar een verjaardag moet waar ik helemaal niet naartoe wil, de lijst in eindeloos. Van kleine, grappige dingen tot serieuze zaken. En als je weet wat er aan de hand is, kan je ermee aan de slag.


Mocht het nou niet helemaal lukken met mediteren, vrees niet! Het lukte mij eerst ook niet. Begin simpel, met een korte, geleide meditatie of door je gewoon op je ademhaling te focussen. De eerste 10 keer viel ik na 5 minuten in slaap, nu kan ik 35 minuten mediteren en blijf ik gewoon wakker. Oefening baart kunst! Of rust, in dit geval.


Wat is jouw reden om te mediteren?





11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven